Ján Fečík


osobná stránka · blog

Dátum: piatok, 26. apríla 2024
Čas: 18:58:02, 1714150682, @748
Meniny má: Jaroslava
IP adresa: 3.139.62.103

PAAS - parkovacia politika v Bratislave

Od 10. januára začala konečne platiť v troch častiach Bratislavy nová parkovacia politika a ja jej po týždni hovorím zreteľne jasné „áno“. Bola to celkom dosť dlho omieľaná téma a mám pocit, že sa aj štart spustenia posunul o nejaký ten piatok. Postupne by sa mali pridávať ďalšie a ďalšie časti Bratislavy rozdelené do celkom veľkého počtu zón čo samozrejme úplne chápem ak to má mať celé nejaký zmysel. Nebudem parkovaciu politiku vykresľovať v tom duchu, že by sa jednalo o nejaké výpalné, resp. by to mala byť iná forma zdaňovania tých čo majú auto. Tiež nebudem nadávať, že tu ubudli desiatky parkovacích miest na ktoré sa hlavne ľudia na fasbukoch tak všemožne sťažovali a sťažujú čo tak sem tam sledujem.

Agrokruh - kruhové polia v tvare špirály  ·  Od stierkovania do sveta obkladania

Títo ľudia zabúdajú na fakt, že doteraz beztrestne parkovali na miestach, ktoré si defakto len privlastnili ako parkovacie miesto a takých sa zmena asi dosť rapídne dotkla, ale prečo by mal stáť zrovna ten ich črep na chodníku, či nejakej zeleni len kvôli tomu aby mali auto na očiach pod oknom. Poniektorí ľudia berú tiež ako úplnú samozrejmosť, že ak majú nejaké bývanie tak k tomu automaticky patrí aj parkovacie miesto, resp. niekoľko parkovacích miest, čo ale nie je pravda. Ak si niekto kupuje byt v Bratislave, tak v inzerátoch a na zmluvách nie je predsa uvedené, že k danej nehnuteľnosti patrí aj parkovacie miesto na verejnom priestranstve. Čiže plne chápem, že nová parkovacia politika niečo stojí aj rezidentov a ak to zaistí, že nájdem pred panelákom alebo v blízkom okolí voľné miesto, tak sú to vtipné peniaze za parkovanie „zadarmo“, keďže naše autá okupujú verejný priestor. V prípade rezidenta to je 11 centov na deň ak je na byt písane len jedno auto a v prípade dvoch áut to je 52 centov za obe, ale stále to je parkovanie „zadarmo“ v porovnaní s nerezidentom za rok.PAAS - parkovacia politika v BratislaveŽijem v jednej z týchto troch pilotných zón (Dvory 4), ktorej sa nová parkovacia politika dotkla od 10. januára. Každý deň sledujem ako sú na tom parkovacie miesta v mojom okolí od spustenia parkovacej politiky v Petržalke a následne aj prechod na PAAS. Spíšem svojich pár postrehov za posledný týždeň s PAASom. Je mi úplne jasné, že sa táto parkovacia politika vôbec nepáči hlavne ľudom jazdiacich na požičaných, či služobných autách, alebo ľuďom bez trvalého pobytu v Bratislave, ale to mi je osobne jedno. Bez nejakej omáčky, všetci dobre vieme ako dlho trvá stavanie diaľnic, oprava ciest, či všetko ďalšie čo sa týka infraštruktúry na Slovensku. Čiže nikto nemôže očakávať, že v Bratislave sa lusknutím prsta vyrieši parkovanie len tak a nájde si tu miesto každý priamo pred domom, hlavne ak žije v prenájme / podnájme a trvalý pobyt ma na druhej strane Slovenska.

Komunistickým panelákom sa počet parkovacích miest veľmi navýšiť nedá, keďže v dobe ich výstavby tu malo auto len zopár ľudí a s tým, že sa ich počet bude časom exponenciálne zvyšovať si soudruzi hlavu veľmi nelámali. V pláne bolo navyše aj metro, ktoré malo toto všetko riešiť, ale ani to im veľmi nevyšlo. Pokiaľ žijú štyria ľudia v prenájme aby ušetrili na bývaní v Bratislave a každý z nich má navyše pred domom svoje auto, tak si niekto taký nemôže predsa myslieť a navyše nejakým spôsobom aj nárokovať na parkovacie miesto pre jeho črep, keďže parkovacích miest v Petržalke, resp. v celej Bratislave toľko nie je a toto je holý fakt. Len v paneláku kde žijem viem o dvoch bytoch kde žije viac ľudí a prenajímajú si len izbu a nie celý byt. Pričom takých bytov, ktoré sú takto prenajímané je v Bratislave neúrekom. Rezident s trvalým pobytom pred svojim domom skrz takýchto prenájmov nemal veľkú šancu zaparkovať, nemal by tú možnosť ani keby mal každý jeden byt len jedno auto. Je mi jasné, že to nie je ten hlavný problém s parkovaním, ale je to určite celkom slušne percento, ktoré stojí za prevyšovaním kapacity parkovacích miest.

Keď vstúpila do platnosti parkovacia politika v Petržalke s modrými čiarami, tak som veľmi zlepšenie čo sa parkovania nepocítil, stále som mal pred domom plno a niekedy sa mi pošťastilo až tak, že som musel zaparkovať aj 3 - 4 paneláky ďalej od domu. Pred všetkými panelákmi boli v podstate nonstop obsadené všetky parkovacie miesta a jediné čo asi zmizlo boli sem tam zaparkované autobusy / dodávky nejakého súkromníka čo som celkom pravidelne vídal. Občas sa mi podarilo zaparkovať vo večerných hodinách aj rovno pred domom, čo predtým nebolo skoro vôbec možné, ale nejako extra som výhody parkovacej politiky v Petržalke nepocítil.

Za posledných sedem dní došlo k rapídnej zmene a keď píšem rapídnej, tak tým myslím rapídnej. Pred domom máme od tej ôsmej hodiny večer neustále v priemere asi 6 voľných parkovacích miest každý jeden deň. Aj momentálne ako pozerám z okna o jedenastej večer, tak pred panelákom je voľných 7 parkovacích miest. Taktiež v okolí kde sú vyznačené parkovacie miesta je vidieť, že by tu mohlo v celej zóne určite zaparkovať ďalších pár desiatok áut kam len dovidím, čo predtým nebolo vôbec možné. Nesledujem ale celú zónu, len svoje okolie a ako je na tom celá zóna popravde neviem, ale to ma ani nezaujíma, pre mňa je podstatné moje okolie králikárne. Rovnako to je aj v podstate počas dňa čo to sem tam sledujem, ale voľné miesta sa striedajú. Sledujem takto 5 panelákov po ceste domov a pred každým je zrazu tona voľných miest vo večerných hodinách, ktoré sú predpokladám voľné až do rána. Neviem, či sú aktuálne nejaké dlhšie sviatky, prázdniny alebo čo sa deje, ale príde mi to ako by boli nejaké veľké sviatky, keď polovica Bratislavy odíde domov, aspoň tomu nasvedčujú voľné parkovacie miesta v takých obdobiach.

Keď som ale videl ako sa parkuje mimo zóny PAAS, tak tam kde bolo predtým celkom voľno, tak momentálne tam človek nezaparkuje asi ani bicykel :-) Som celkom zvedavý ako to bude vyzerať ak bude celá Bratislava pod PAASom, ale mám silného tušáka, že sa parkovanie zlepší v celej Bratislave. Ako som vyššie spomenul, tak toto sa zjavne dotkne hlavne CPčkárov bez trvalého pobytu v Bratislave, resp. nejakého právneho vzťahu k nehnuteľnosti kde bývajú. Súcitím s nimi, ale aj tak hovorím po týždni PAASu veľké „áno“. Parkovanie nie je právo, ale výsada, keďže sa jedná o verejný priestor a nevidím žiadny dôvod v tom prečo by malo byť zadarmo pre každého. Ja keď som šiel do Košíc a parkoval neďaleko centra, tak som musel zaplatiť za parkovanie, takže nevidím žiadny dôvod prečo by to malo byť v Bratislave iné a prečo by mali byť Bratislavčania utláčaní pred svojimi králikárňami.

Je tu ale aj druhá strana mince a to, že sa takýmto ľuďom zvýši zjavne réžia na bývanie a je možné, že nejaké percento z nich prestane skrz toho za prácou do Bratislavy dochádzať čo sa môže možno prejaviť v blízkej budúcnosti aj na službách či niečom inom. Či to tak bude sa uvidí asi až po úplnej integrácii parkovacej politiky v celej Bratislave. Ako si ale pozerám nejaký zoznam lacných ponúk s prenájmom bytov v Bratislave a ak správne počítam, tak mesačná réžia za bývanie na osobu je asi tých 200 €, čo nie je až taká vysoká suma ak ide nejaký pár do jednoizbového bytu. Čiže je možné, že sa trochu zmení skrz toho aj trh s prenájmom nehnuteľností, keďže väčšina vlastníkov čo prenajíma svoju nehnuteľnosť má problém povoliť zmenu trvalého pobytu a prenájom, kde bude naopak taký benefit budú mať možno odlišnú cenu, ale nie som realitný maklér, takže v tom sa veľmi nepohybujem.

Čo mi príde asi trochu nefér sú malé firmy, ktoré majú v danej zóne sídlo a nemajú nárok na rovnaké podmienky ako rezidenti. Nehovorím o nejakom firemnom vozovom parku, ale o bežných autách, ktorými idú do práce a sídlia v danej zóne ktorej sa PAAS týka. Tam by mali byť podľa mňa podobné podmienky ako majú rezidenti, keďže daná nehnuteľnosť je ich (mám na mysli len tie, ktoré nehnuteľnosť skutočne aj vlastnia). Čiže prečo by mal nejaký súkromník čo má nebytový priestor platiť 1000 € ročne za parkovanie vo svojej zóne, keď jeho rovnaký sused platí 39 € za prvé auto, to mi príde trochu nefér. Netvrdím, že by mali mať úplne rovnaké podmienky, možno okresané len na jedno a druhé už za oveľa vyššiu sumu, ale to jedno by malo byť za plus mínus podobné podmienky ako ma rezident, ale s tým, že v inej zóne by to auto už nemohlo byť takto registrované, všetko sa dá nejako ošetriť keď sa chce. Toto mi príde tak trochu nedomyslené v tejto parkovacej politike, lebo 1000 € je v prípade menších súkromníkov asi likvidačné ak zarobí len nejaké minimum za rok trebárs, resp. to bude vysoká položka vo výdavkoch, ale do toho nechcem zachádzať, lebo firmu nemám a neviem ako čo všetko funguje, len som takúto vec zaregistroval, že zostala tak trochu v lufte a PAAS na takýchto ľudí kašle.

Článok bol zobrazený 1659 krát a obsahuje 1472 slov
Pridané 17. januára 2022