Každý, kto nie je úplne typ autičkár ako trebárs ja, tak si asi pri slove „OBD“ alebo „diagnostika“ predstaví skôr servis, nejakého pána v kombinéze a účet za niečo, čo je výsada len autoservisov. Ja som len pred pár dňami zistil, že mnoho veci z toho, čo som považoval za prakticky „nedosiahnuteľné” úpravy na aute v domácich podmienkach, sa dá bez problémov zvládnuť mobilom rovno pred domom a bez nejakej špeciálnej prípravy. Nemusel som študovať dokonca ani kadejaké servisné príručky a stačilo len trochu chuti experimentovať. Na vysvetlenie pojmov či nejakú radu mi úplne postačil blbý ChatGPT či Perplexity a k tomu stačilo ešte zakúpiť zariadenie s názvom OBDeleven Pro.
Som Predátor s termovíznym videním · Ako skrotiť DKIM na VPS od Websupportu
Isto sa dá bez akýchkoľvek problémov s týmto zariadením dostať auto do stavu, že už nenaštartuje, ale to ma veľmi rýchlo prešlo. Po chvíli som si pripadal, že si auto naozaj prispôsobujem ako v nejakej hre aj keď s určitými mantinelmi čo povolia jednotlivé riadiace jednotky, resp. výbava auta. Donedávna ma ani nenapadlo, že takéto možnosti existujú, ale tak ja som sa o auta nikdy nejako špeciálne nezaujímal. Beriem ich len ako premiestňovadlá z bodu A do bodu B a zvyčajne som jazdil na autách čo mali taký slovenský priemer čo sa veku týka. No na tomto pár rokov starom črepe ma zopár veci dosť štvalo, ale nechcelo sa mi veľmi hľadať nejaký autoservis kde by mi s tým pomohli a kto vie koľko by si za to aj vypýtali.

Ako som zistil, tak s OBDeleven môže mať auto obyčajným kliknutím vlastnosti, aké sú u drahších značiek alebo výbav, aj keď toho môjho sa to veľmi netýka, lebo má v podstate už väčšinu veci čo by tam pri rovnakom aute s nižšou výbavou možno šlo aktivovať. Ja som primárne ale neriešil aktivovanie niečoho čo tam možno je a dá sa aktivovať, toto ma veľmi nezaujímalo aj keď, isto to celé postupne prezriem a možno tam natrafím na niečo zaujímavé kde by sa mi pozdávala iná hodnota ako tam je, ale tých kadejakých adaptácií tam je na týždeň prezerania a popravde až tak ma to nechytilo.
Zároveň som zistil, že pri niektorých veciach, ktoré som bral ako „vraj nemožné“, je odpoveď často len pár minút hľadania a trocha odvahy niečo prepnúť. Najviac ma doslova vytáčal Start-Stop, za gule do prievanu toho čo toto dal do áut bez nejakej pamäte posledného stavu. Chápem, že je to skrz EU a kadejakých noriem kvôli emisiám, ale aký to má zmysel, keď sa to dá celkom jednoducho vyradiť. Ďalšia vec čo ma celkom štvala je otváranie okien cez DO. Mám na aute aj veľké panoramatické okno a to sa otváralo tiež s ostatnými oknami, ale aký retard toto vymyslel naozaj nechápem. Keby dali aspoň nejakú možnosť do nastavení toho vozítka, tak by som to ešte pochopil, ale takto tomu nerozumiem. Do tretice čo ma ešte slušne vytáčalo sú nezapnuté pásy, keď prejdem niekde po parkovisku bez pásov, tak to pípa ako pripečené a pre hluchých.
Začal som ale niečím len cez zmenu na jeden klik za kredity, ktoré som k tomu mal. Skúsil som zmeniť výstražné svetlá pri prudkom brzdení nech sa rozblikajú aj smerovky. Neviem, nakoľko to fakt pomôže v krízovej situácii, ale z môjho pohľadu je to ďalší krok k tomu, aby si ma niekto za mnou všimol o niečo rýchlejšie. Parkovací asistent mal nastavene vypnutie už pri 15 kilometroch za hodinu a zmenil som to na 20 kilometrov za hodinu. Skúsil som zapnúť aj škandinávske denné svietenie. Doteraz som ani netušil, že niečo také existuje, no logika za tým je jasná, keď svietia denné svetlá vpredu, automaticky sa rozsvietia aj zadné. Príde mi to ako detail, ktorý však môže reálne zvýšiť bezpečnosť v šere alebo v zlom počasí.
Na podobnú nôtu som tam na jeden klik zapol aj osvetlenie okolo auta pri 360° kamere. Keď si spustím pohľad z kamier, tak sa automaticky rozsvieti aj okolie auta - čo môže byť večer alebo v noci nápomocné pri parkovaní, hlavne keď sú na sídlisku všade tmavé zákutia. Nikdy predtým som nemal pocit, že by som takúto funkcionalitu na nejakom vraku potreboval, nerobil som vodičák na aute s automatom, alebo s nejakým automatickým parkovaním ako majú dnešné auta, ale keď si na to človek zvykne, tak sa ťažko odvyká. Nastavil som tam aj nejaké postupné stmievanie interiérového svetla, ale popravde ani netuším, či som niečo zaregistroval, lebo takéto kadejaké kraviny ma veľmi nezaujímajú a chcel som len silou mocou utratiť kredit za všetko čo ma na jeden klik zaujalo.
Prešiel som potom na tie praktickejšie veci ako je funkcia Auto Hold. Doteraz si auto pamätalo posledné nastavenie, no občas som ho nechtiac stlačil a táto funkcia sa vypla. Po zmene je Auto Hold vždy aktívny, či už niečo zabudnem prepnúť, alebo nie. Najväčší pocit zadosťučinenia mám ale z boja proti Start-Stop systému. Našiel som túto možnosť aj v aplikáciách na jedno kliknutie, ale funkcia bola nedostupná a nakoniec som zistil, že Start-Stop systém sa vypnúť nedá. Kamarát aj šéf mi vraveli, že si na toto kúpili nejaký modul, ktorý emuloval vypnutie pri každom naštartovaní. Mne ale prišlo lepšie použiť na to inú fintu čo som našiel v adaptáciach. Našiel som tam možnosť nastavovať nejaký napäťový limit a po naštudovaní, že o čo tam vôbec ide, som zistil, že ak v riadiacej jednotke zvýšim napäťovú hranicu, pri ktorej sa Start-Stop aktivuje na hodnotu, ktorú nikdy nedosiahne, tak sa Start-Stop tvári, že je „príliš slabá batéria“ či „vysoký odber” a nikdy sa sám nezapne. Výsledný efekt je, že Start-Stop sa po štarte auta nehádže do hry, nemusím kupovať žiadne moduly, nič niekam boh vie kam zapájať a hlavne, každý deň môžem po meste jazdiť bez toho, aby mi auto zhaslo na každom semafore a musel som mať v hlave, že ho treba vypnúť. Síce v informáciách o aute pre Start-Stop sa zobrazuje hláška, že je vysoký odber, alebo tak nejako, ale to mi je prakticky jedno, keďže sa tam treba preklikať aby to tam človek videl, takže mi je to ukradnuté.
Ak náhodou niečo nefunguje, tak to jednoducho môžem vrátiť späť na pôvodnú hodnotu. Pripadám si pritom ako taký malý kinder „hacker” a je to vlastne jednoduchšie než na mobile prepnúť letový režim. Nie je to samozrejme len o Start-Stop, vypol som aj možnosť ovládania strešného okna cez diaľkové ovládanie. Táto funkcionalita mi príde úplne na hlavu a zbytočná, takže som si túto „vychytávku” jednoducho zrušil a teraz sa mi otvárajú len okná vo dverách. Podarilo sa mi vypnúť aj výstrahu na nezapnutý pás a keďže to nie je povinné, tak nevidím dôvod dostávať takúto šokovú terapiu. Zodpovednosť mám mať v hlave, nie v reproduktoroch.
Potom som si povedal, že tomu črepu pridám aj pár umelých koníkov naviac a tak som zapol niečo ako asi test budíkov, aby sa ručičky prístrojov pri štarte prebehli celou škálou ako na kadejakých športových autách. Tým ten vrak isto získal zopár koňov naviac a zaokrúhlil som to ešte vylepšením samotného štartovacieho tlačidla, na ktorom teraz pulzuje led osvetlenie. Síce kravina, ale večer v tme je to vlastne aj praktické, človek vždy trafí ten správny gombík, aj keď aký retard by netrafil ten jeden gombík, že?
Nikdy by ma nenapadlo, že takto do detailov môžem auto prispôsobiť rovno pred domom. Keď ma niečo omrzí, alebo potrebujem niečo vrátiť, nič sa nedeje a zmenu spravím kedy chcem, kde chcem, nečakám na objednávky v servise a nemíňam zbytočne peniaze za také kraviny. Určite sa toho dá zmeniť a možno aj aktivovať viac, ale mne primárne šlo o ten Start-Stop, zablokovanie otváranie panoramatického okna cez DO a to pripečené pípanie pásov. Veď aj blbé pípanie parkovacieho asistenta som musel stíšíť na minimum čo to šlo, tie auta robia snáď pre úplných retardov čo nevedia ani parkovať, tak aby ich auto upozornilo a pomaly prebralo zo spánku.
OBDeleven ma možnosť aj oskenovať všetky riadiace jednotky a zobraziť či zmazať chyby čo nájde. Pro verzia obsahuje pomaly všetko až na RAW data a nejaký OCA-builder, to je zahrnuté v Ultimate predplatnom. Predplatné sa dá kúpiť na minimálne 12 mesiacov, ale toto asi riešia ľudia čo s tým denno denne pracujú.
Článok bol zobrazený 152 krát a obsahuje 1353 slov
Pridané 4. júna 2025